Δεν υπάρχει σωστή στιγμή για να αποκαλύψετε το μυστικό του Άγιου Βασίλη, αλλά ευτυχώς δεν υπάρχουνε επιπτώσεις αν δεν μπορείτε να πετύχετε την καταλληλότερη στιγμή. ΟΙ γονείς πρέπει να παρατηρούν και να μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται τις ανάγκες των παιδιών τους.

Τα παιδιά αρχίζουν να μαθαίνουν τη διαφορά μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας αρκετά γρήγορα, περίπου στην ηλικία των 2 ετών. Αρχίζουν να παίζουν με συμβολισμούς (για παράδειγμα, χρησιμοποιούν ένα αυτοκινητάκι σαν να ήταν ποτήρι ή ένα πίνακα σαν να ήταν τέντα). Από συναισθηματικής πλευράς, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι τα παιδιά λατρεύουν τις φανταστικές ιστορίες, ανεξάρτητα αν τις θεωρούν αληθινές ή όχι. Λέγοντας στα παιδιά για το φανταστικό κόσμο του Άγιου Βασίλη δεν είναι ψέμα, αλλά ένα εκπαιδευτικό παραμύθι, στο οποίο ο ήρωας εξηγεί τη σημασία της υπομονής και του να δίνεις δώρα.

Από γνωστικής πλευράς, είναι και πάλι ενδιαφέρον να γνωρίζετε ότι περίπου μέχρι πέντε ή έξι ετών, τα παιδιά είναι στην περίοδο της ανάπτυξης κατά την οποία θα ερμηνεύσουν την πραγματικότητα μέσα από «μαγικές σκέψεις». Έτσι λοιπόν, για τα παιδιά του νηπιαγωγείου, το γεγονός ότι ο Άγιος Βασίλης φέρνει τα δώρα είναι «φυσιολογικό», συνάδει με τον τρόπο που βλέπουν τον κόσμο και είναι κοντά στις ικανότητες αντίληψης της ηλικίας τους. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να αντιληφθεί ότι ο Άγιος Βασίλης δεν μπορεί να του φέρει 10 δώρα γιατί δε θα χωρέσουν στο έλκηθρο. Το παιδί δεν το βρίσκει περίεργο, παρά το γεγονός ότι το ίδιο έλκηθρο, με κάποιο τρόπο, θα μεταφέρει τα δώρα για όλα τα παιδιά του κόσμου. Αντίθετα, μία εξήγηση όπως ότι η μαμά και ο μπαμπάς δεν έχουνε αρκετά χρήματα για περισσότερα δώρα, θα ακουστεί στα αυτιά του παιδιού σαν άγνωστη γλώσσα.

Τα παιδιά αναπόφευκτα θα φτάσουνε σε μία ηλικία που η αλήθεια θα φανερωθεί και θα ξέρουν ότι η ιστορία του Άγιου Βασίλη είναι ένα παραμύθι.